17 d’abril, 2021

"NOCHE TOLEDANA" - El Mundo - 17.04.21

Malgrat que el seu origen siga fruit de controvèrsia, esta castellaníssima expressió l'associem a una nit en blanc, perquè les preocupacions no ens han deixat agafar el son.


Això li passa a molta gent a València, ciutat on treballe, amb l'anunciada ampliació del seu Port. Una decisió que és contundentment discutida des del punt de vista econòmic (reclama una inversió pública multimilionària perquè una empresa puga fer calaix), mediambiental i paisatgística. El mateix alcalde de la Ciutat, Joan Ribó, reclama sense embuts, aturar el projecte, pensant en els ODS 2050. I el cert és que s'entén malament que un port puga prendre decisions contra l'opinió de la ciutat de la que forma part. Entre altres coses, perquè tota decisió, afecta a tota la ciutat.


Però jo visc a Castelló, i ací aquella decisió també ens afecta. És cert que ValènciaPort no creix només perquè MSC haja decidit desviar allà una línia que fins fa poc escalava a PortCastelló, però també és cert que la naviliera MSC ja duia el 90% del seu trànsit a València, i que porte allí la línia que hem perdut a Castelló no li genera un benefici addicional remarcable, en canvi, per a nosaltres el perjudici és gran.


En una entrevista de juliol de l'any passat, Francisco Toledo, president de Puertos del Estado, assegurava que ben aviat tindríem notícies molt positives per al nostre port, perquè la naviliera portaria ací part del seu trànsit i fins i tot que hi hauria línies directes amb els EUA. Res d'això no ha passat. Segurament perquè en lloc d'ordenar ell el trànsit, ho deixava en mans del mercat.


Ports de l'Estat permet als ports rendibles i ben gestionats reduir lleugerament les tarifes. Pot semblar raonable i Castelló té la màxima flexibilitat perquè és dels més rendibles; però a mitjà termini, podria significar l'enfonsament dels ports menys competitius, que a sobre podrien perdre la capacitat de reduir tarifes dificultant la seua recuperació. Li pot passar al nostre.


I és ací on veig el problema. PortCastelló i ValènciaPort no són ni poden ser competència. Haurien de ser complementaris, ells dos, i la resta de ports de l'estat. Al cap i a la fi, els ports d'interés general són 100% públics, i haurien de ser cooperatius. També perquè els pretesos llocs de treball que es poden crear a València es poden perdre a Castelló.


Això és el que esperava jo d'una gestió pública, i al final, obviar la DIA de ValènciaPort condemna a PortCastelló a una NIT... toledana.

1 comentari:

  1. Enric, no ens podem oblidar del port de Sagunt. Però clar, Sagunt té la desgràcia de no ser capital de província.

    Per a Mónica Oltra València és una gran capital de província. I Ports de l'Estat, fent-li cas, considera que una gran capital de província necessita un gran port.

    Mónica Oltra: "València és una gran capital de província."
    Roda de Premsa del Consell de la Generalitat, 9-4-2021, Minut 29:36
    https://www.youtube.com/watch?v=QXRlUVqL94Q

    ResponElimina