22 d’octubre, 2017

"VOLEM UN SERVERF MÉS EFICIENT" - Levante-EMV - 22.10.17



Jo vinc del món de l'empresa privada. Concretament de la direcció de recursos humans, i l'organització científica d'empreses. La meva relació amb l'administració havia estat sempre com administrat a títol personal, i com a "client" en l'àmbit professional. Res més. Després arribà la política. 
Quan vaig assumir responsabilitats de govern al meu ajuntament vaig aprendre crec que molt, i necessàriament ràpid, que les organitzacions públiques, tenien poc a veure amb les privades. Siguen empreses, o organitzacions d'altra mena. Una de les coses més importants que vaig comprendre, és que l'administració està plena de gent amb molt de talent, amb vocació de servei, i amb idees pròpies de com fer que l'organització esdevinga més eficient. I amb alguna d'aquesta gent, vaig tindre l'oportunitat de formar un equip quan com Vicealcalde vaig assumir les competències en modernització en l'administració local.
Quan vaig arribar a la Secretaria Autonòmica em vaig trobar amb una direcció política absolutament compromesa amb el servei públic, que em van servir d'enllaç amb l'equip tècnic, que tenia una implicació incondicional, i que posaven al servei d'ella, el seu coneixement i experiència. Tot l'equip plegat sabíem que calia un esforç de reorganització, de millora de procediments, de delimitació de funcions, de disseny de sistema de treball. La pregunta era, com ho havíem de fer!
Recorde haver-li llegit al catedràtic Carles Ramió que en la búsqueda d'una administració eficaç hi ha dos vectors bàsics. El primer reforçar constantment en l'àmbit institucional i organitzatiu el model de gestió. El segon el d'estar atents als canvis de l'entorn i prestar serveis en una lògica de constant innovació per mantenir el ritme d'una elevada qualitat en la prestació de serveis públics. I al Servei Valencià d'Ocupació, hem decidit fer-ho. Volem que el SERVEF siga un instrument més proper, modern, eficient i obert a la ciutadania. I sabem que és imprescindible el concurs de les persones usuàries i del personal intern, per a fer una transició cap a un #NouServef.
Avui en dia, el disseny de coses noves i la seva implantació té una disciplina pròpia: la innovació, entesa com un procés definit i estructurat de crear o millorar qualsevol producte, servei, empresa o organització. Recentment, s'ha desenvolupat el concepte de design thinking. Amb ell ens referim a la disciplina que usa la sensibilitat i els mètodes dels dissenyadors per compatibilitzar les necessitats de l'usuari, amb allò que siga tecnològicament viable i que un determinat model de negoci puga generar valor al client i cobrir una oportunitat de mercat, o un servei públic en el cas que ens ocupa. El design thinking és una metodologia que fa convergir un ampli espectre d'activitats innovadores amb una visió centrada en la persona. 
Així, la innovació del sector públic ha d'anar de la mà del disseny d'estructures capaces d'activar mecanismes d'intel·ligència col·lectiva, i no només puntualment, sinó com pràctica prolongada en el temps. Solucions que promoguen de forma constant la col·laboració i el concurs de sabers i experiències dels diferents actors propers a l’entitat.  Hem deixat de considerar a la ciutadania, com “l’administrat” i s’empodera configurar-se en col·laborador, en partícip de la prestació del servei públic i, en part clau de tot el procés de generació de la política i del servei públic.
És per això que hem posat en marxa la campanya "Obrim per obres", que és un procés participatiu amb enquestes personalitzades, tallers col·lectius, entrevistes i tot un seguit d'instruments que han de servir per diagnosticar la nostra organització, i assentar les bases d'una transformació transversal, tant en l'àmbit intern amb el seu personal i funcionament, com en l'àmbit extern amb la ciutadania. Perquè el
Per al nostre equip, és tot un repte que afrontem amb il·lusió. Estem imaginant, començant a construir, l'administració pública del futur. Ens acompanyen?

Cap comentari: