13 de setembre, 2007

Goethe: La memòria arriba just on arriba el interés.

Enguany farà 75 anys de la signatura de les Normes del 32. És ben sabuda la importància que per l’únitat de la llengua, va tindre aquell acte dels intel·lectuals i lletraferits valencians. La Societat Castellonenca de Cultura hi va jugar un paper molt important. Eixa és una de les raons, junt amb la relativa pau social sobre la llengua d’estes conrades, per les quals va ser Castelló el lloc on van signar-se. Des d’aleshores, les Normes, porten orgulloses el nom de la nostra ciutat. I la nostra ciutat està orgullosa de vore el seu nom del costat de la raó científica i històrica.
Amb motiu de l’efemèride, fa un grapat de mesos, el PSOE va presentar un moció demanant una sèrie de coses molt ben intencionades, i molt de sentit comú, amb la pretensió, tan lícita com lloable, d’aconseguir unanimitat. Volien normalització, augment de les dotacions de fons bibliotecaris en valencià i un monòlit. Ho van pactar amb el PP. Se’ls va oblidar però, preguntar al BLOC que faríem. Donaven per segur que “como es una cosa de eso del valenciano diran que si, y todo será chachi piruli”. Però com per a nosaltres la llengua és una cosa seriosa, varem presentar una esmena a la totalitat demanant la creació de la
Fundació Normes de Castelló, amb un vertader contingut en favor de la difusió del valencià.
Era per riure vore el PSOE fora de lloc dient que no els podíem deixar sols amb el PP. L
i vaig haver de dir a la Sra. regidora que m’ho havia d’haver preguntat abans, i que en qualsevol cas, ella havia pactat el que havia volgut amb el PP. Era el seu problema.
I ho era! I tant que els hi va resultar un problema! Era pràcticament el darrer plenari abans de les eleccions, fins i tot el PP volia donar-ho tot pel valencià. Ningú no volia ser menys que l’altre, i cap dels dos volien ser menys que el BLOC. I nosaltres volíem ser el que som, nacionalistes.
Així que varem fer una cosa que jo mai no havia vist a l’ajuntament. Transaccionar una nova moció d’urgència, els portaveus en rogle davant l’alcalde, consistent en recollir totes les propostes del PP-PSOE, i afegir la creació de la Fundació.
He de dir que la fundació va en marxa. Per problemes legals, la vehicularem mitjançant la Fundació Huguet. Però està en marxa. Un èxit del BLOC per a tota la ciutat.
Ara, per commemorar concretament el dia 21 de desembre, efemèride de la signatura, vaig presentar el 10 de juliol una proposició per dirigir-nos a l’
AVL convidant-la a celebrar una sessió extraordinària eixe mateix dia, a la Casa Matutano, el mateix lloc on es signaren les normes.
Vaig escriure a la
Presidenta de l’Acadèmia per comunicar-li la nostra voluntat i informar-la de la proposició.
Este estiu, mentre feien durar el procediment administratiu de la proposició, l’Alcalde i la Presidenta han acordat que així siga. Fantàstic. I hui, tocava votar al plenari la proposició.
Malgrat la intel·ligent jugada del PP, de demanar-me que retires la nostra proposta, al·legant que l’Acadèmia ja ha dit que si, m’hi he negat. El cos em demandava vore a Gonzalo Romero votant a favor de que l’AVL (de la que ha dit coses terribles) vinga a la ciutat a commemorar el 75 aniversari de les Normes de Castelló (que consagren l’unitat del català). Ha estat un moment de satisfacció personal i política.
Romero, durant dos anys, i en
Teletroncho (Buenas noches-Bona nit) en diverses ocasions m’havia acusat de vendre’m al PP per haver estat regidor de sanitat. Fal·laç mentida. Sempre vaig votar en consciència, a allò que com nacionalista i progressista m’havia compromés amb el BLOC.
Ell, en canvi, després de fracassar des d’
UV totes i cada una de les vegades que s’havien presentat a les eleccions, va acceptar l’oferta del PP. I ací el teníem hui, alçant tímidament la ma, mentre baixava la cara. Votant a favor d’allò que sempre ha rebutjat. Ha canviat d’opinió? Ha deixat de ser un objector de ciència? No. Tot simplement ara cobra. És el seu preu per poder ser regidor.
El compromís amb el partit on milites, o amb la llista per la que et presentes, és formal. Jo ho entenc. Però de veritat havia d’engolir-se això? No fotem. Jo he hagut d’engolir-me un pacte autonòmic que no m’agradava, però si el meu partit em demanés votar contra la unitat de la llengua, abandonaria el partit. Si el meu partit pretengués fer-me dir que em trobe còmode en esta Espanya, plegaria. Si el meu partit defensés l’escola privada contra la pública, marxaria.
Hi ha coses que són inacceptables. Un sou o la dignitat democràtica de ser regidor, no hauria de ser preu suficient per abandonar els principis bàsics. No crec que Romero siga un convers, crec que és un "marrano".
Alguns tenim
ètica. Només alguns.
Eixe és l’avantatge de tindre adversaris mortals, és qüestió de temps. Seus a la porta de casa i els voras passar dins d’una caixa.
Primer assalt.

33 comentaris:

Anònim ha dit...

Els ajuntaments de Morella, Sueca i Gandia han signat convenis per estar presnts a la fira de Frankfort on la nostra cultura és protagonista. També l'Associació d'Editors del País Valencià i la mateixa AVL. No trobes que en el 75 anniversari de les Normes no deuria l'ajuntament de Castelló estar present a la Fira com a protagonista (o, com a mínim, la Fundació)? No sé si una moció en eixe sentit o qualsevol tipus d'acció

Salut

Balta

Nomdedéu ha dit...

ei Balta.
És una bona idea. Estudiarem quina seria la forma més coherent de poder tenir presència. Millor dit, de poder proposar que en tingam, conscients que el PP ens dirà que no. Però mirarem si fem una proposició.

Anònim ha dit...

Molt bo el post, Enric, de 'lo' milloret que recorde. He disfrutat llegint-lo.

I molt bona idea la de Balta. A cops, tenim assumit que estem castrats políticament per les majories absolutes, i no proposem el que ens demana el cos. Ja que el Consell de la vergonya cultural que tenim no s'ha dignat a jugar un paper actiu a Frankfurt, una gran oportunitat pel mercat del llibre en català, hem de posar al debat públic este tema.

Sí senyor. Ara, potser fem una mica tard, que estem ja en setembre... Però quina millor manera d'honorar la memòria de les nostres Normes? I dic nostres perquè són de Castelló, i serveixen per dotze milions de persones. Traguem pit!!

Anònim ha dit...

Traguem pit ... ya estamos con los complejos de los nacionalistas ...

COMPLEJO, según la DRAE: "conjunto de ideas, emociones y tendencias generalmente reprimidas y asociadas a experiencias del sujeto, que perturban su comportamiento."

Nomdedéu ha dit...

Hacer oidos sordos: Consell del internautes que visiten este bloc, respecte al que he de fer quan escriu segons qui.
Vore també: PREJUICIOS.

Anònim ha dit...

Però anem a vore, es tracta d'anar a favor de la llengua o de venjar-se del borinot aquest? Perquè no s'ha convidat a l'Institut d'Estudis Catalans, que té seu a Castelló? Ah, i especialment lamentable és emprar "insults" amb connotacions antisemites prou sinistres.
Li demane que ho retire d'inmmediat, no per respecte al Romerales aquest sinó per respecte als "marranos", víctimes del fanatisme i la persecució

Anònim ha dit...

La traïció de Gonzalo Romero als seus autèntics ideals suposa dues coses. La primera, que el secessionisme lingüístic, que mai ha tingut pes a la ciutat de Castelló, ja ha perdut definitivament el seu únic referent a les comarques del nord, i es troba totalment extingit per estes contrades. La segona, que Romero sense ideologia que feia carrera en l'Associació Cardona i Vives y en Unió Valenciana simplement perquè no el volien enlloc. Però quan li arribà una oferta del PP de sobte se n'oblidà dels seus principis. Mira quina casualitat. Repte a tot el món que diga quan ha fet això Nomdedéu, i que hi expese fets objectius...

Nomdedéu ha dit...

És evident que no em conéix gens, li assegure que mai de la vida, entenguem bé, mai, he usat cap insult antisemita. Mai. Com tampoc ara. El mot Marrans, els xuetes mallorquins, ha donat pas a una acepció absolutament respectuosa que indica qui mostra un fé`pública, mentre mané la seua vertadera fe en privat. Segur que vosté ho sap. En qualsevol cas enretire el qualificatiu si a algú li sembla que té cognotacions antijueves. I demane disculpes. Ja li dic, que si creu que puc tindre alguna intenció d'ofendre els jueus em conéix poc.
Es tracta, evidentment d'anar a favor de la llengua. Per això tenim fundació, i per això commemorarem les Normes. No ho dubte. Està més que clar a l'escrit. Accions efectives en defensa de la llengua. Però es tracta també de desemascarar els secessionistes.
I ja que vosté diu que el que s'ha de fer és defensar la llengua, segurament convindrà amb mi, que és millor per a la defensa, que s'aproven les dues mocions del BLOC que no que no s'aproven. La legislació vigent, l'Estatut, diu que l'AVL és l'ens normatiu. Convidant-la, voten a favor PP i POSE. Convidant IEC no. Crec que és millor que s'aprove. Pel bé de la llengua. I això no significa cap renuncia. Ni una ni mitja. Estiguen o no la gent d'IEC, la llengua és la mateixa. Dilluns jo si que estaré a la seu d'ACPV per sentir a Vicent Pitarch parlar sobre el tema. Ens hi vorem, supose.

Anònim ha dit...

Ja he entès que el que volia dir és que l'individu en questió és un hipòcrita i venut, per això mateix no té res a vore amb els "marranos", que eren víctimes d'una persecució ètnica i religiosa. Li agraesc que ho retire.

Anònim ha dit...

Mano meu, Enric... antisemita!!! El que faltava. És de traca
I del tema Romero... li tenies ganes. No és per a menys.
Haguera pagat per vore-li la cara, encara que,com tu dius,, molta gent com ell reneguen dels seus "principis" i ni s'immuten, però, una mala estoneta de segur que va passar. I també m'haguera agradat estar per poder-te fer l'ullet còmplice. T'has guanyat el moment a pols.
Ell t'ha insultat massa vegades i de retruc a molts de nosaltres. Tu l'has guanyat a "ca la vila".

Per la crítica respecte a l'IEC, de vegades val més xafar terra i arribar que intentar volar i no alçar-se un pam.

Enhorabona.
No per treure-li la careta a Romero, ell és un personatge menor,és una anècdota, però com diria un amic, la situació..."fa risa".
Enhorabona per la commemoració a Castelló i sobretot per la Fundació. Enhorabona als "imprescindibles"...(B.B)

Inés Escoí

Anònim ha dit...

Dedicat a Gonzalo Romero

http://www.youtube.com/watch?v=Ob4iXERxilI

Anònim ha dit...

Tens raó Inés, no sé com he pogut questionar la perfecció prístina del Gran Líder, Ell no pot equivocar-se mai, ni en una paraula. Ara mateix airé a flagelar-me per haver oblidat que no haig de pensar res, que el Líder sempre sap el que és millor per a tots i les seues decisions - com les seues paraules - son inquestionables.

Anònim ha dit...

Víctor
(Bloc Jove)

Gràcies pel teu treball ferm i constructiu cap a aquesta ciutat, Enric.

A tots els q veniu ací a ensanyar-vos amb qui fica nom a aquesta web i molts cops, per defecte, amb Inés us tinc que dir que a la nostra ciutat i al nostre partit Enric Nomdedeu fa el paper de Humphrey Bogart i Inés Escoí el d'Ingrid Bergman a "Casablanca" (Michael Curtiz, 1942). A qui no li agrade la frase "Sempre ens quedarà Castelló" que s'en vagi a un altra pàgina i demani a un altre lloc responsabilitat i cordura politica, que al Bloc de Castelló sabem ben bé el que fem.

Un abraç.

Nomdedéu ha dit...

Té gràcia. Ací hi ha qui o bé té dificultats per entendre el que es diu, o directament té mala fé, i interpreta i reinterpreta el que es puga dir per tal de que qualle amb la seua visió de les coses. Una visió presa abans d'escoltar o llegir. Interpretar de les paraules d'Inés, una visió acrítica del meu treball, és quan menys peculiar.
Gràcies Victor pel referent filmic. Casablanca és una mite. I ja em va bé el paper de Rick, així quedarà clar que no tinc vocació de lider. El lider de la resistència era Victor Laszlo (Paul Henreid). Això si, Rick va col·laborar amb la resistència, i malgrat que Ilsa (en el paper d'Inés Escoí) finalment fa el que ha de fer, i marxa amb Victor, Rick es queda amb una mirada de cristalina nitidesa.
És veritat que esta, ma casa, està oberta a tothom. Però és veritat també que no és obligatòri vindre ací a prendre café. A Casablanca hi ha més cafés i més blocs. Però...segur que saps, Victor, que la pel·li neix d'una obra de teatre: Everybody comes to Rick's. Doncs ací sembla que també, everybody comes to Enric's. Amics, crítics, companyes de viatge, adversaris. I també els col·laboracionistes del règim de Vichy. Els de l'aigua (amb gas) per a tots.
Però al principi de Casablanca, el genial Peter Lorre, en el paper d'un pobre diable que vol agradar a Rick, li pregunta "tu m'odies, veritat Rick?" i Rick li contesta: "si tinguera temps de pensar en tu, probablement et despreciaria". Doncs això.

Anònim ha dit...

Ara et creus Rick? Ja se t'ha passat lo de Napoleó?

Nomdedéu ha dit...

Home, si he de triar, si, preferisc Rick que seguir essent un anònim

Anònim ha dit...

Em continua flipant la fe amb la que la gent que entra al blog per malinterpretar el que es diu, et segueix i es recorda de entrades pasades. Jo no entraria a un blog on el que es diu em molesta, m'ofén i la gent que escriu em pareix una "venuda" a no sé ben bé qué. Però ahi estan, fent seguiment i recordant tot el que es diu per esperar ocasió de retreure, a Enric o a qui siga, haver opinat alguna cosa que li molesta. Moltes vegades per més que torne a llegir el comentari anterior no trobe eixes paraules que tant han molestat. El fet és que ara mateix, el que m'està preocupant és el temps que jo li estic dedicant al comportament de aquesta gent extranya. ¿qué els mourà a teclejar "nomdedeu" al google? ¿Et tindran en "favoritos"?
¿Els molestarà la paraula "favoritos"? ¿Es pot canviar la carpeta, com nosltres tenim canviat "Mi PC" per "El meu Bloc"? Amb ajuda, es clar.

Nomdedéu ha dit...

Espera, espera, que ara entrarà un altre colp el llumbrera racista i dirà que per quina raó escriu ací un moro que es diu Alí. Si, si. Napoleó. O Juana la loca. Bona nit.

Anònim ha dit...

Si jo poguera triar, jo també preferiria que fores un altre, completament diferen. En això estem d'acord.

Nomdedéu ha dit...

Ja ho entenc, ja. Però jo em somet a la tria de la gent de Castelló, i malgrat tots els meus defectes, la gent va decidir que ací estiguera jo i no un altre completament diferent. Crec que se'n diu democràcia

Anònim ha dit...

D'ací quatre anys Castelló es quedarà sense representació del bnv a l'ajuntament...temps al temps...desgraciadament però, per a major gòria del PP, enric passarà, com tants altres, al femer de la història.

Nomdedéu ha dit...

alea jacta est!

Anònim ha dit...

Parlant de l'AVL, sembla que per fi ja ha trobat una seu definitiva, després de tants anys de propostes per part del Consell (que si el Monestir del Puig, que si la Roqueta, que si el Palau de Santa Bàrbara, ...). El que m'ha cridat l'atenció de tot plegat és que sempre s'ha buscat una ubicació al Cap i Casal o a prop d'ell.

Sense menystenir la funció de València com a capital del País, em pregunte si potser no hauria sigut més encertat ubicar la seu de l'AVL a Castelló, ciutat referent de les Normes del 32, que van consolidar la normativització de la llengua al País Valencià. L'Estatut preveu la descentralització geogràfica de les seus de les institucions de la Generalitat (article 5.2.), per això trobe que una bona manera de vertebrar el País seria repartir les diverses institucions arreu del territori, per tal d'acostar-les més a tots els ciutadans. Amb les tecnologies actuals de la comunicació trobe que és econòmicament viable.

Un cas paradigmàtic n'és Alemanya. El Parlament i el Govern són a Berlín, però d'altres institucions importants hi són repartides arreu del país, com ara el Banc Federal (a Frankfurt) o el Tribunal Constitucional (a Karlsruhe).

Nomdedéu ha dit...

L'hem proposat oficialment eixa possibilitat. Manta vegades. Personalment, junt am Sergi Selma li ho vam proposar a la Presidenta. No seré massa roi, però algun acadèmic molt destacat, d'un poble proper no n'era gens partidari. Cobrava menys dietes. Finalment no ha pogut ser. Però fixa't, ara mateix vinc d'ACPV de vore una exposició dels 100 anys d'IEC. són un grapat de panells que visitaré amb més calma. Però el mateix cronista de la ciutat deia encertadament, que no haguera costat res fer un panell per explicar la llarga i fructífera vinculació de Castelló amb IEC. Des dels acadèmics de fa anys, als tres actuals. Guinot, Pitarch i Mira. Hem de cuidar estes coses. L'altre dia algú es queixava de no convidar l'institut. Ara l'IEC fa l'exposició i no aprofita l'ocasió per demostrar la llarga vinculació a Castelló. No és casual que les normes del 32 es signaren ací. I alguna cosa hi te a vore l'IEC. 100 anys d'IEC, 75 de Normes de Castelló.
És un anys d'especial significació per la nostra llengua. I com el perill de la secessió sempre hi és (la "gallegitació" com diu Pitarch), ara és l'hora de no discutir els que estem d'acord. L'enemic no és qui considera que l'AVL ha de pesar més, o qui pensa que l'IEC està deixat de costat. L'enemic és qui no respecta la llengua.

Anònim ha dit...

A l'anòmin que parla de mi.
Mira, si t'has de flagel.lar que siga per redimir els teus pecats i no pel que jo he escrit.No m'agrada que la gent es faça mal.
Tens tot el dret a qüestionar el que vulgues i tant com vulgues, però seria d'agraïr que no ho feres des de l'anonimat. Fa lleig.
Jo no necessite que em dones la raó en res, sobretot quan no saps de què parles. Que estic d'acord moltes vegades amb el que diu Enric? Clar, militem al mateix partit, a la mateixa ciutat, treballem moltes hores junts, i això és perquè ens entenem bé i coincidim molt ideològicament, sino seria difícil.Que de vegades estem en desacord? També, clar,i li ho dic i també ens entenem.Som aixina nosaltres.
No sé exactament què et fa pensar, llegit el meu text, que jo faig "seguidisme del líder", però tampoc m'interessa gens.
Com ja t'he dit no tinc cap problema en donar-li la raó quan crec que la té i discrepar quan crec que no la té.I si la tinc jo, ell no té cap problema en reconeixer-ho.
El problema , fillet, el tens tu, que no entens el que llegeixes.O pitjor encara, que la teua ràbia et fa malinterpretar-ho. Això si que és un problema.
No cal que et flagel.les, si de cas, vigila't la tensió, no siga que petes i busca't un bon terapeuta o ves a classes d'alfabetització a l'EPA, allí ensenyen a llegir.

PVS ha dit...

Crec que no cal posar-se així, li estàs donant més cova... millor passem de la gent així. Pareix que senques ràbia del que diu este xic que parla precisament per a que actueu així, entreu al seu joc i sempre estarem igual.
No seria millor passar d'aquesta gent, no contestar ni tant sols als seus escrits???
Només és un opció.
El que he de dir, es que des de fa uns dies no m'agrada gens com s'està posant aquest blog, em dona la sensació que abans erem menys i més avinguts. Entrem massa en les crítiques als altres i fan falta a més dé crítiques propostes serioses... no sé, pot ser només és el meu punt de vista; però els articles d'abans eren l'Enric que m'agrada en el que reies, aquest humor negre que criticava en ironia i donava propostes, ara no ho veig en els articles, pot ser no hi han noticies importants o no hi ha tema d'humor però trobe que falte això.
PVS

Nomdedéu ha dit...

No se, PVS. No se. Que entre més gent és l'objectiu. Que entre gent que discrepe absolutament necessàri. No m'interessaria mantindre un bloc (és prou faena) per a un grupet de correligionaris que em rigueren les gràcies. sobre el que dius de contestar a qui entre per ofendre, doncs segurament tens raó. PErò resulta molt més senzill dir que no s'ha de contestar quan a qui s'ofen és a un altre que a tu mateix. PErò pots tindre raó, per això jo simplement he fet broma de les bajanades que he llegit.
Els artícles no tenen propostes serioses? Pocs dels que he fet en tenen. Però precisament en esta entrada (no és cap article de premsa), explique dues propostes serioses i constructives en favor de la llengua. I després, cert, m'esplaie explicant com una persona que ha arribat a la política amb l'únic aval del seu activisme secessionista, a la primera ocasió ha votat en favor de la unitat de la llengua. A mi em sembla important per desenmascarar eixa gent. Humor? Dona, tampoc es tracta de ser el més graciós del barri, però crec que en el de la taxidèrmia use l'humor. Crec que en el que vaig penjar ahir, també hi ha un toc de socarroneria. En Teletransportació crec que també s'hi veu un to irònic clar. Cert que en el de la Sra. P estic més seriós, com en el del PHN sobre els nacionalistes espanyols. O en el de Lola estic més tendre. No se. Tinc diferents registres, i cada tema demana un tractament.

Anònim ha dit...

el que està clar és que ací els seguidors d'enric fan pinya per defendre'l encara que siga acríticament, però és normal, formen part del mateix partit!!! i inés la primera!!!!

Nomdedéu ha dit...

de veres creus que m'han de defensar?
no se si faig bé o no, però tinc per costum contestar a la màxima gent possible, quan escriu. En este mateix post hi ha una evidència que obvies. Algú considera desencertada una frase meua, i jo la retire.
Fa uns dies dues persones qüestionen el to d'un artícle, jo en paralitze la seua publicació, per poder reflexionar i introduir-hi alguns canvies.
Creus que no accepte cap crítica? Creus que no sóc sensible al que dieu?
El que passa és que alguna gent escriu per ofendre, pel gust de la discrepancia, sense haver ni llegit el post. Hi ha qui alimenta un odi visceral (ells sabran les raons) contra el BLOC o contra la meua persona, i aprofiten este bloc per fer-ho evident. A eixa gent, els hi faig menys cas, clar.
Si tens capacitat (segur que si) i voluntat (no ho sé) de ser mínimament analític i just, torna a llegir el post que ha originat esta cadena d'escrits. Primer m'acusen d'antisemita per una expressió meua. Tema resolt amb les meues disculpes (que jo pensava innecessàries). Després algú em tracta de boig, de Napoleó. Aprofita metafores que fa altra gent, per insultar. I això no és precisament una crítica política, sinó una desqualificació personal (prou infantil, per cert), i pel que sembla a tu et pareix bé. Ara, si algú li contesta (o et conesta) aleshores resulta que tinc un exercit de "postaires" a favor meu.

Anònim ha dit...

Ai, anònim, estàs pesadet amb mi, no? Ja em preocupes... Tu que saps si jo sóc crítica o no amb Enric? Estàs a les nostres reunions? El que passa és que si el critique no t'ho diré a tu, només faltaria!!!Li ho diré a ell, en persona i perfectament identificada, no fent ús de l'amagatall de l'anonimat. Per a criticar sense argument consistents i d'amagat ja estàs tu. I jo no sóc la primera, si no recorde malament sóc la que fa 10 a la darrera candidatura.

Anònim ha dit...

Enric:
Voy a comentar algo que no corresponde a este hilo:
En pasadas fechas comenté que en la valla que dá al Este, del recinto donde se disparan mascletaes (camí La Plana, estaba lleno de brozas y papeles.
A los pocos dias, lo barrieron y dispusieron en montones. Éstos estuvieron allí, sin recoger, un par de dias. Llovió y los arrastró, hasta donde el destino quiso.
Hoy he pasado por allí, y de valla para afuera está todo cortado y limpio. Esperamos que ahora adecenten de la valla hacia dentro.
Si mi comentario lo pusistes en conocimiento del responsable, gracias, y si no tambien, por aguantarnos.
Espero que estas sugerencias no molesten a nadie. Yo reciclo, recojo las cacas de mi perra y quiero un Castellón limpio.
Saludos.

Nomdedéu ha dit...

Me n'alegre. Sempre ho comente als responsables. I màgrada saber que vos fan cas. Gràcies per ajudar a tindre la ciutat neta

Eco Taronja ha dit...

És trist que a un any on commemorem dos fites importantíssimes pels valencians, la major part de les institucions valencianes les celebren com a molt amb la boca petita.
Lo d'UV ha sigut la constant, tots s'han venut pel jornalet i els que no s'han venut els han tirat al carrer.