01 d’agost, 2020

"JOBWASHING" -El Mundo - 01-08-20






Whitewashing significa "blanquejament", i el rei del whitewashing és Hollywood. Convé no confondre amb el "money laundering", que és el blanquejament de diners i en això el Rei és emèrit. Tornem al cinema. De la mateixa forma que en el primer teatre era tradició que homes joves interpretaren el paper de les dones, proscrites de l'escena (womanwashing?), a Hollywood hi ha una llarga tradició d'intèrprets blancs fent papers d'altres ètnies. Al Jhonson va ser el primer interpretant a "El cantor de jazz" en la primera pel·lícula sonora. Després vingueren molts més. Marlon Brando fent al mexicà Zapata o a un japonés d'ulls més estirats que els de Matamoros, a "La casa de te en la lluna d'agost". De japonés tronat també en va fer Micket Rooney, interpretant a Mr. Yunioshi veí d'Audrey Hepburn a "Desdejuni amb diamants". I l'altra gran Hepburn, Katherine, va fer d'heroina xinesa a "Dragon Sheed". Johnny Depp fou el pell-roja Tonto (de nom) a "El llanero solitario", sort que John Wayne va ser Gengis Khan a "El conquistador de Mongolia" i no van coincidir, que Wayne tenia afició a matar indis.

Després, no sé si com homenatge al publicitari Oliviero Toscani, van vindre l'united collors, i aparegué el pinkwashing que defineix el conjunt d'estratègies polítiques i de màrqueting dirigides a la promoció de productes, empreses o institucions, apel·lant a la seua amabilitat cap al col·lectiu LGTBI. O el greenwashing, que és l'ús enganyós del màrqueting ecològic. És a dir, pintar de verd una mala idea, per a fer-la més atractiva. Com allò del Yellowstone que volien fer al Maestrat i als Ports.

I en este festival de neologismes, jo voldria aportar-ne un de collita pròpia, jobwashing. I com inventor que en sóc, em correspon definir-lo. Jobwashing és l'ús enganyós del conjunt d'estratègies polítiques i de màrqueting laboral dirigides a la promoció de negocis apel·lant a una suposada creació de milers de llocs de treball.

Aquell il·lusori Intur Mediterraneo prometia 5000 llocs de treball anuals. Anuals! ¡Hasta el infinito y más allá! Vaig estar a la seua presentació i no van poder mostrar cap estudi que avalés el que deien. El que sí que sabem és que per cada lloc de treball creat a una gran superfície se'n destrueixen un i mig al comerç local. Podem dir el mateix dels 3000 que promet l'ampliació del Port de València, que es menjaria trànsit portuari de PortCastelló destruint ocupació ací, i malmetent el territori. El jobwashing és una trampa.

1 comentari:

Joan ha dit...

El litoral de la ciutat de València està sobreexplotat. La ZAL ja ha destruït per sempre la valuosa Horta de la Punta. Ara volen construir un megaport més gran que el de Hong Kong, que, a més, destrossarà el litoral del Parc Natural de l'Albufera. ¿La Unió Europea pot consentir aquesta salvatjada contra una àrea de tan gran valor ecològic?

Només uns quants quilòmetres al nord tenim el port de Sagunt amb tota la seua àrea logística de milions de metres quadrats. ¿És realment necessari continuar destrossant el litoral de la ciutat de València, i destrossar el Parc Natural de l'Albufera, si tenim espai i infraestructures només uns quilòmetres al nord? ¿On és la intel·ligència dels valencians?