04 de juliol, 2015

COTXES OFICIALS Vs COTXES D'EMPRESA Levante-EMV 04.07.15


L’ajuntament de Castelló tenia un nombre de vehicles oficials posats a disposició de diferents serveis. No només alcaldia. No només equip de govern. També prestaven serveis a funcionaris, etc. L’Alcaldessa va decidir mantenir-ne només un.
Un polític ha d’agafar el vehicle oficial? Jo crec que en algunes ocasions sí. No l’ha de fer servir com vehicle personal amb xofer, per ser recollit a casa cada matí, per exemple. Però té sentit que l’agafe per anar a determinat acte sense perdre massa temps, o per arribar a temps al següent. Més que l’existència dels vehicles oficials (que no vol dir necessàriament de gama alta ni res per l’estil) crec que el debat ha de ser sobre el nombre i l’ús.
Els de l’ajuntament de Castelló, servien, per exemple, per a dur a l’Alalde (i de vegades en un altre cotxe a un  regidor o dos) a un sopar de barri, i mentre menjàvem el tombet de bou el xofer esperava de plantó dues hores i mitja. Fins que el vam descobrir, un regidor es feia recollir cada matí a la porta de casa, el portaven a fitxar a l’empresa i de retorn a l’ajuntament. He vist cotxes oficials portar a regidors a la guarderia a vore al seu net una estoneta. He vist cotxes oficials convertits en cotxe particular d’una regidora sense carnet de conduir. He vist fins i tot a una regidora portar les compres a casa en cotxe oficial. Clar que calia tallar això! Només caldria.
Alguns al PP recorden que no tot eren abusos, sinó que els vehicles “d’empresa” també servien per portar funcionaris d’ací a allà per fer gestions de l’ajuntament. Cert. He vist desenes de vegades una ordenança dalt d’un cotxe oficial amb xofer, eixir del garatge municipal per dur dues carpetes (o set) al Jutjat, o al Patronat d’Esports. Amb independència de que un dia puga ser molt urgent, té cap sentit que per dur una documentació a l’altra banda de la ciutat calga un vehicle oficial i dos funcionaris? Òbviament no. Ha d’anar l’ordenança carregat a peu? Si es pot evitar clar que no. Però això no vol dir que haja de tindre xofer.
Un altre exemple, els tècnics informàtics municipals són requerits amb freqüència per resoldre un problema informàtic en qualsevol de les diferents dependències que l’ajuntament té repartides per la ciutat. Si ha de canviar un CPU al Patronat de Turisme que està al Grau se’l carrega al llom i agafa el TRAM? És una opció, no sé si la correcta, però és una opció. Però i si ha d’anar a la tinença d’alcaldia nord, i després a Tetuan 14? Saben que la majoria ho fan amb el seu vehicle particular? I saben que no els hi paguem la gasolina?
La mala organització feia que de vegades dos o tres xofers es concentraren a l’edifici municipal, esperant per eixir a fer serveis, i clar, si algú fa una lectura simplista dirà que estan de braços creuats. Però insistisc, no és tan senzill.
Calia acabar amb els abusos que hi havia. I n’hi havia molts. I tothom ho sabia. I els que podien resoldre-ho miraven cap un altre costat quan els que no podíem resoldre-ho ho denunciaven. Però la solució no és fer desaparèixer els vehicles sense més. Perquè alguns fan falta. No per a l’ús particular, però fan falta. 
El PP, clar, està que trina. I ara quan vorà a l’Alcaldessa pujar a un cotxe oficial per anar a un acte, bramarà. Ja ho han fet. Sales mateix a este diari l’altre dia, barrejant-ho tot. Fins i tot el meu patinet. Supose que el fet que jo faça el mateix que abans posa en evidència els seus abusos. Però ja els advertisc que algun dia, possiblement use un vehicle oficial si em cal. Clar que ho faré. El que no faré és abusar, ni usar-lo per la meua vida particular.
El govern ha demanat les xifres de renting dels vehicles. Anem a vore que és el que més ens convé. I després, ja ho vaig avançar, encomanaré un estudi de necessitats  (això que deia dels informàtics, o els ordenances, o podríem afegir inspectors d’obres, gent de manteniment, atenció personalitzada de serveis socials…) de mobilitat dels funcionaris, i en funció del resultat, proposaré la compra de xicotets vehicles elèctrics, dels que no necessiten ni carnet de conduir, per prestar eixos serveis que mai havien hagut de prestar els vehicles d’alta gama. I que estiguen a disposició de determinat perfil de funcionaris, amb tots els controls que calga. 

L’austeritat que se’ns exigeix als polítics, no pot complicar la vida dels funcionaris municipals i empitjorar els serveis públics.