03 d’agost, 2013

"VERANO AZUL" - Levante-EMV- 03.08.13

Les morts dramàtiques de les series de televisió de la meua generació són dues. La del bo de Tom Jordache a mans del malvat Falconetti en “Hombre rico, hombre pobre”, i la sobtada mort del mariner jubilat Sr. Chanquete. “Chanquete ha muerto, Chanquete ha muerto” ressona com una lletania en l’imaginari col·lectiu de tota una generació. 
Ai Verano Azul! Tots recordem aquelles passejades en bicicleta; Júlia i la seua guitarra cantant el “no nos moveran”, com si fos un precursora melosa del 15-M; Quique que ningú no s’hagués esperat que es fes policia a El Comisario; Piraña el “zampabollos” I sobretot, la regla de Bea! Ai! Una regala més inesperada que la de Yola Berrocal després d’unes vacances a Eivissa.
Per tot això no és més que una malvada associació d’idees que el meu cap amb un excés d’insolació. En realitat jo els volia parlar de Verano i d’Azul, o per a ser més exactes, de l’estiu i del color blau. De la zona blava per ser exactes. 
Em permetran que els faça una mica de memòria. La Zona Blava, es va instaurar a Castelló amb la pretensió de provocar la rotació de vehicles estacionats en els perímetres de les zones incloses en la nova modalitat. Això és així, perquè es va considerar que en algunes zones de la ciutat (el centre pur al principi, i després ha anat creixent) resultava impossible trobar lloc per aparcar, la qual cosa feia que els comerços de la zona es veren perjudicats, ja que haver-hi d’anar a peu era un gran entrebanc. 
El funcionament és simple. Hi ha un temps màxim en el que pots estacionar, i això es controla amb uns tiquets que demostren que has pagat per eixe temps. D’esta forma, qui estaciona ve obligat a eixir abans que es complisca el temps màxim, i treure el cotxe d’allí per anar a aparcar a un altre lloc. La realitat però, és que quasi ningú no ho fa això. La majoria de la gent ix, compra una miqueta més de temps i canvia el paperet. I això és així perquè l’empresa ho consisteix, i l’ajuntament ho permet. Així la cosa, la Zona Blava ha deixat de ser útil per generar rotació, i per tant, no facilita la supervivència del comerç local. Qui guanya? L’empresa. I l’ajuntament. L’ajuntament perquè li cobra a l’empresa un lloguer pels carrers acordats, i l’empresa perquè va fent calaix. A ella què li importa si hi ha rotació o no! A ella només l’importa vore com la gent va posant monedetes, i més monedetes, i més monedetes, i més monedetes. Mentre paguen, no li importa que la gent deixe el cotxe aparcat durant hores i hores, com si fos la barca varada de Chanquete. 
Hi ha una història en paral·lel que paga la pena explicar, i és que a mida que s’han anat fent les obres del traçat pel que en alguna dècada venidora passarà el TRAM, han desaparegut desenes de places d’aparcament de la Zona Blava. El resultat lògic seria renegociar a la baixa amb l’empresa. Com els hi lloguem menys carrers, ells ens paguen menys diners. Però no s’ha fet això. El PP ha decidit que el que calia protegir era el nombre de places signades, i que com no hi caben a la zona d’aplicació, han anat ampliant la zona blava, a carrers on la rotació no té cap sentit. Tot plegat, han oblidat l’origen de la proposta, i la vocació d’ajuda al comerç. Ara la zona blava només és una fórmula municipal per cobrar-nos per aparcar el cotxe al carrer, i un negoci per l’empresa concessionària. 
Però parlem del Verano Azul. Als mesos d’estiu Castelló perd moltíssima població. I el centre centenars de vehicles, de forma que no resulta agosarat dir, que en juliol i sobretot en agost, podem aparcar una miqueta on ens vinga de gust. Hi ha lloc de sobra. I si hi ha lloc de sobra, aleshores per a què cal la rotació? Per a què cal la zona blava? Per a res. Només té sentit recaptatòri. I de fet, ha aconseguit el resultat invers. Especialment en estiu, la zona blava és dissuasòria. La gent no s’acosta al centre per no haver de pagar per aparcar. I per tant, perjudiquem al comerç, precisament en els mesos que més pateixen la manca de clientela.

És per això, que el mes de setembre, Compromís proposarà que es renegocie el contracte amb l’empresa concessionària, per tal que els mesos de juliol i agost (tot el dia, només per les vesprades, depenent de la franja horària...) no s’haja de pagar per aparcar en la dita zona blava.  Això si que generarà facilitats per accedir al centre, i doncs, al comerç. Al cap i a la fi és el que volíem.